Naar de gelijknamige bestseller van Jan Siebelink. Jeugdliefdes Hans (Barry Atsma) en Margje Sievez (Noortje Herlaar) leiden een gelukkig gezinsleven op hun kwekerij. Beiden werken hard om het bedrijf gezond te houden, maar hun onvoorwaardelijke liefde voor elkaar houdt ze sterk. Op een dag komt Hans de prediker Jozef Mieras tegen die hem over God vertelt en de herinneringen aan zijn strenggelovige opvoeding aanwakkert. Als Hans vervolgens een diep religieuze ervaring heeft, is hij ervan overtuigd in direct contact met God te hebben gestaan.    

In de daarop volgende zoektocht naar zingeving en het eeuwige leven verliest hij het zicht op de werkelijkheid en het contact met zijn omgeving. Hij raakt steeds meer in de ban van het geloof, waardoor de verschillen tussen de familieleden alleen maar groter worden. Terwijl Hans steeds verder in de macht van de sekte lijkt weg te glijden, kan Margje weinig meer dan toekijken hoe de liefde van haar leven langzaam maar zeker verdwijnt.

Lang leek het erop dat de geplande verfilming van Jan Siebelinks autobiografische bestseller – een van de succesvolste Nederlandse boeken van na de Tweede Wereldoorlog - in de vergetelheid zou raken. Ruim tien jaar geleden werd de adaptatie al aangekondigd met Paul Verhoeven als beoogd regisseur. Maar er ontstond gebakkelei over het budget – Verhoevens wensen waren onrealistisch - en hij haakte af. Maar regisseur Ben Sombogaart (‘De tweeling’, ‘De storm’, ‘Bride flight’ en ‘Kruistocht in spijkerbroek’) blies het project nieuw leven in.

Hoofdrolspeler Barry Atsma (‘Loft’, ‘Lucia de B.’, ‘De storm’) bereidde zich uitgebreid voor op zijn lastige rol door o.a. met mensen die vroeger in een godsdienstige sekte zaten, te praten. Ook putte hij uit eigen ervaringen met zijn oma. “een heel religieuze, godvrezende vrouw, die aan het eind van haar leven heel bang was voor het oordeel Gods”. De acteur vergelijkt zijn personage in ‘Knielen’ met de schilder Van Gogh, een rol die hij recent speelde in de EO-serie ‘Een huis voor Vincent’. “Het zijn allebei heel complexe mannen”, legt Atsma uit. “Ze hebben een lieve kant, maar ook heel extreme kanten. Hans was een uitstekende vader en echtgenoot, maar dat veranderde toen hij zichzelf op een bijna kinderlijk naïeve manier in de sekte verloor.”

‘Knielen op een bed violen’  is een aangrijpende liefdesgeschiedenis en een klassiek noodlotsdrama over twee mensen die zielsveel van elkaar houden. Een film over liefde, geloof en het maken van keuzes. En tegelijkertijd pijnlijk actueel: wat kan fundamentalistische religie met mensen doen.

De pers:

★★★★'Atsma in grootse vorm' VPRO Cinema 
★★★★'Liefdesverhaal met hoop' Algemeen Dagblad

Modal Title

Any content could go in here.

×