Collageachtig portret van drie mannen op zoek naar een droom. Tom Waits (‘DJ Zack’), John Lurie (‘pooier Jack’) en Roberto Benigni (‘verdwaalde toerist’) ontsnappen uit een gevangenis in de bayou van Louisiana en proberen de draad van hun onthechte levens op te pakken, in deadpan komedie stijl en met songs van Tom Waits. 

‘Down By Law’ zet de conventies van het subgenre van de ontsnappingsfilm overboord door te concentreren op de relaties tussen de mannen, en niet zozeer op de voorbereiding en uitvoering van de ontsnapping. De film was de eerste samenwerking tussen Jarmusch en de Nederlandse cameraman Robbie Müller, bekend van zijn werk met Wim Wenders. Zijn langzaam bewegende beelden waarbij hij de stad New Orleans en de moerassen in beeld brengt, zijn bepalend voor de sfeer van de film.

Jarmusch is een van de grootste levende filmmakers, met een voorliefde voor buitenstaanders die geen echte richting in het leven lijken te hebben en bij toeval ergens belanden – net als in het echte leven. Ze zijn vreemdelingen in hun eigen land. Zijn losjes gecomponeerde, vaak droogkomische films tonen juist de alledaagse gebeurtenissen die de meeste mensen voor lief nemen. Begin februari ging Jim Jarmusch’ meesterlijke ‘Paterson’ bij ons in première. Deze is nog twee keer te zien deze maand en ook vertonen we twee klassiekers van zijn hand: Stranger than Paradise (1984) en Down by Law (1986).

Modal Title

Any content could go in here.

×