Van 14 t/m 25 november vindt het IDFA, het grootste documentaire festival ter wereld, weer plaats in Amsterdam. Traditiegetrouw vertonen wij ieder jaar tijdens The Best of IDFA on Tour een dagprogramma met de hoogtepunten en winnaars van het IDFA.

De drie data voor begin 2019 zijn:
Zaterdag 12 januari 13.30 uur
Zondag 27 januari 13.30 uur
Zondag 17 februari 13.30 uur

Programma: 
De man die achter de horizon keek - 26 min. (winnaar van de IDFA Special Jury Award for Children’s Documentary) 
Los Reyes - 78 min. 
(winnaar IDFA Special Jury Award for Feature-Length Documentary)
Island of the Hungry Ghosts - 98 min. 
(winnaar Amsterdam Human Rights Award)
Don't Be a Dick About It
- 69 min. (winnaar VPRO IDFA Audience Award)

Alle films zijn Nederlands ondertiteld, behalve 'De man die achter de horizon keek', deze film heeft een Nederlandse voice-over. 
Tussen de films door zijn er korte pauzes. Kaarten kosten € 25, of € 20 op vertoon van de VIP kaart van de BankGiro Loterij. Voor Cineville pashouders is er een toeslag van € 14,50. 

Naar The Best of IDFA on Tour met Cineville?
Voor Cineville pashouders is er een toeslag van € 14,50. Je kunt online alvast een plaats reserveren. Wanneer je je kaartje komt ophalen bij onze kassa, wordt de toeslag afgerekend (je kaartje ophalen kan vanaf 90 minuten tot uiterlijk 30 minuten voor het begin van de voorstelling). 

Lunchen tijdens IDFA on Tour?
Geniet tijdens de pauze van een heerlijk broodje van Presto! Tussen 12.45 en 13.30 uur kun je bij ons in de foyer een broodje bestellen. Na het eerste blok films is er rond 15.00 uur een pauze van een half uurtje, dan zullen de broodjes klaarliggen! De prijs per broodje is € 5,-. Let op: het bestellen van broodjes is alleen mogelijk vóór de start van het filmprogramma. 

Er is keuze uit de volgende broodjes:
- huisgemaakte tonijnsalade op botersla
- caprese (mozarella tomaat pesto pijnboompitten) op rucola
- ham/kaas met tomaat komkommer mosterdmayo en veldsla
- hummus met gegrilde paprika en pijnboompitten op rucola (vegan)

________________

De man die achter de horizon keek
Ruim veertig jaar geleden besloot Bas Jan Ader de stoute schoenen aan te trekken. Met een piepklein zeilbootje verliet hij de Amerikaanse kust om naar Engeland te varen. Negen maanden later werd dat bootje dobberend op zee teruggevonden. Zonder Bas Jan. Het is een verhaal dat filmmaker Martijn Blekendaal altijd heeft gefascineerd. Niet alleen vanwege die verdwijning zelf, maar door het hele mysterie eromheen.

Blekendaal gaat op onderzoek uit, en belandt uiteindelijk in Hollywood. Maar dat maakt van The Man Who Looked Beyond the Horizon bepaald geen doorsnee researchdocumentaire. Het blijkt dat de filmmaker, om te begrijpen wat deze man dreef bij zijn gewaagde ondernemingen, zijn angst om voorbij zijn eigen horizon te kijken moet overwinnen. Via een wild flitsende montage met sprongetjes langs verschillende tijden, plekken en personen laat Blekendaal zijn kijkers speels inzien dat Bas Jan iets specialers heeft achtergelaten dan alleen een mysterie.

Nederland 2018 26 min. Regie Martijn Blekendaal

Los Reyes 
Los Reyes is het oudste skatepark van de Chileense hoofdstad Santiago. Maar in zijn letterlijke betekenis (‘de koningen’) slaat de titel van deze film evengoed op Chola en Football, de twee zwerfhonden die van deze open ruimte vol rondrazende skateboards en lawaaiige tieners hun thuis hebben gemaakt. De doortastende teef Chola speelt graag met de balletjes die ze her en der vindt. Ze legt ze op de rand van de ramps waarop de skaters hun kunsten vertonen, en probeert ze te vangen, net voordat ze naar beneden storten. De oudere Football kijkt ongeduldig toe en blaft net zo lang naar Chola tot zij de bal loslaat.

De tieners die hen omringen zijn kinderen uit alle lagen van de bevolking, ieder met een eigen verhaal. In voice-over horen we ze praten over hun problematische levens. Maar de fenomenale, dromerige beelden van deze bijna sprookjesachtige film zijn geheel gewijd aan het subtiele spel tussen de honden, die zich vermaken met een bal, een stok, een steen en met elkaar.

Chili, Duitsland 2018 78 min. Regie Bettina Perut, Iván Osnovikoff

Island of the Hungry Ghosts
De beelden van de krabbentrek op het in de Indische Oceaan gelegen Christmas Island hadden in een natuurfilm niet misstaan. Maar Gabrielle Brady contrasteert dit fenomeen in haar eerste lange documentaire met een heel andere vorm van migratie. De idealistische traumatherapeut Poh Lin bezoekt daar het zwaarbewaakte Australische detentiecentrum voor illegale immigranten, die er vaak jarenlang zonder enig perspectief worden vastgehouden. De kalme registraties van de gesprekken die Poh Lin met hen heeft vormen samen met andere observaties op het tropische eiland een intuïtief gecomponeerd, metaforisch mozaïek. Natuurbeschermers schieten de krabben te hulp en de plaatselijke Chinese gemeenschap bekommert zich om de nog rondzwervende geesten van arbeiders die er zo’n honderd jaar geleden omkwamen.

Met intieme momenten van Poh Lin en haar gezin en de soms hypnotiserende eilandbeelden ontstaat een breed te interpreteren bespiegeling. Intussen getuigen gedetineerden tijdens de therapiesessies steeds indringender van hun uitzichtloze situatie en hardvochtige behandeling. “Een soort hel,” noemt een van hen het. Poh Lin vraagt zich af wat haar rol hier is. Op Tribeca en enkele andere festivals werd Island of the Hungry Ghosts onderscheiden als beste documentaire.

Duitsland, VK, Australië 2018 98 min. Regie Gabrielle Brady

Don't Be a Dick About It
Peter en Matthew hebben allebei rood haar, groeien op bij hun ouders, zijn dol op elkaar en vliegen elkaar voortdurend in de haren. Peter is geobsedeerd door het televisieprogramma Survivor, waarvan hij de eliminatierondes elke dag volgens een onwrikbaar ritueel naspeelt. Zijn jongere broer Matthew heeft een extreme angst voor honden en probeert daar vanaf te komen. De camera volgt de twee liefdevol in hun dagelijkse leven thuis, dat gekenmerkt wordt door een warm familieleven, gezelligheid en een flinke ruzie hier en daar – de twee blijven broers. Ze accepteren elkaars tekortkomingen, maar maken ze net zo gemakkelijk belachelijk, en door alles heen blijft een onvoorwaardelijke liefde voor elkaar voelbaar.

Dit in warme kleuren gefilmde en door een lome soundtrack ondersteunde document, waarin Peters eliminatiesessies en Matthews bezoeken aan een lokale hondenkennel de rode draad vormen, is een ode aan het Amerikaanse gezinsleven, aan gekte en vriendschap.

VS 2017 69 min. Regie Benjamin Mullinkosson

Speeltijden & tickets

Zaterdag 12 januari
Zondag 27 januari
Zondag 17 februari

Modal Title

Any content could go in here.

×