In Tati’s ‘magnum opus’ raakt Monsieur Hulot helemaal verloren in een wereld van beton, glas en auto’s. Jacques Tati liet een enorm decor bouwen voor deze aanval op de kille moderne architectuur en op de neiging van mensen om zich een air van gewichtigheid aan te meten. 

Dudok Architectuur Centrum (DAC) en Filmtheater Hilversum presenteren een reeks van drie avonden waarin de relatie tussen film, stad en architectuur centraal staat. Op elk van de drie avonden kiest een Hilversums ontwerpbureau een film. Deze filmkeuze wordt toegelicht door de (landschaps)architect zelf. 

MOOST Architect presenteert op maandag 17 juni de film 'Playtime' van Jacques Tati. Mart-Jan Oosterveld, die onder andere Filmtheater Hilversum ontwierp, en Indira van 't Klooster (directeur DAC) zullen de avond inleiden.
 

Om het afstandelijke karakter van de moderne stad te vangen, filmde hij voornamelijk totaalshots, waarin de personages lijken te verdrinken. De bescheiden rol van Monsieur Hulot en de ambities van Tati (‘Ik pleit voor het individu in een wereld die meer en meer ontmenselijkt’) vielen bij publiek en kritiek niet in goede aarde. Nu wordt de film algemeen erkend als Tati’s meesterwerk.

Jacques Tati startte in 1964 met de opnamen van Playtime (1967), waarvoor hij aan de rand van Parijs een stad liet bouwen, ‘Tativille’. Hij investeerde zijn volledige kapitaal in de productie, maar zag zijn inspanningen miskend door filmcritici en publiek. Het echec van ‘Playtime’ betekende het einde van Tati's carrière. Hoewel Jacques Tati (1907-1982) gedurende zijn leven slechts zes films maakte, wordt hij beschouwd als een van de belangrijkste naoorlogse filmmakers, auteur van een tijdloos oeuvre en bovenal een groot komiek.

Modal Title

Any content could go in here.

×