Zuid-Afrika in het jaar 1981. Nicholas heeft altijd geweten dat hij anders is en houdt dat voor de buitenwereld verborgen. Intussen zit de minderheidsregering van Zuid-Afrika in een conflict verwikkeld met de Angolese grenspost en moeten alle blanke jongemannen ouder dan zestien twee jaar militaire dienstplicht vervullen. Tijdens de afschuwelijke gebeurtenissen schept hij een innige band met een medesoldaat.

De film wordt met de zaal nabesproken met Arjan Spannenburg. Arjan (Texel, 1978) is een Nederlandse kunstfotograaf en officier binnen het Nederlands leger. Hij begon in 1998 zijn militaire carrière maar kwam pas in januari 2017 uit de kast na een lange worsteling met zijn seksualiteit. Mede door zijn fotografie heeft hij zijn vrijheid gevonden waarin de zoektocht naar identiteit en zelfexpressie centraal staan. In krachtige composities, meestal in zwartwit, portretteert hij jongens die op de drempel van volwassenheid staan.

We zien in Arjan zijn werk adolescenten in een onzekere tijd van hun leven, op zoek naar hun eigen identiteit. Het levert gevoelige portretten op van jongens die alleen zijn met hun gedachten. Tegelijkertijd lijken de geportretteerden een sterke behoefte te hebben aan communicatie met de buitenwereld, op zoek naar steun, begrip, liefde. Soms levert deze zoektocht rauwe beelden op, die echter niet bedoelt zijn om te shockeren. Juist deze foto’s geven feilloos weer hoe zelfexpressie gepaard gaat met kwetsbaarheid. 
Arjan publiceerde het fotoboek ‘Boys like me’. 
 

Movies that Matter on Tour is een landelijk film-en-debat-programma van Movies that Matter i.s.m. Amnesty International waar bij elke film een mensenrechtenkwestie aan de orde komt.

Speeltijden & tickets

Dinsdag 9 maart

Modal Title

Any content could go in here.

×