De Poolse Anna groeide op bij de nonnen. Nu ze achttien is, wil ze ook zelf intreden in het klooster. Maar de moeder-overste vindt dat ze eerst het enige familielid moet leren kennen dat ze nog heeft: een cynische tante, die als rechter geen genade heeft voor politieke tegenstanders. Oscarnominatie Beste Buitenlandse Film.

Hilversum in Gesprek
Dinsdag 16 mei is oud-televisiepresentatrice Sonja Barend te gast bij Hilversum in Gesprek. Aansluitend vertonen we om 21.00 uur 'Ida' als keuzefilm van Sonja Barend.

De Poolse oorlogswees Anna groeide op in een door nonnen geleid tehuis. Ze heeft ervoor gekozen zelf ook kloosterzuster te worden en staat op het punt haar gelofte af te leggen. Maar dan vertelt de moeder-overste haar dat ze een tante heeft. Ze dringt erop aan dat Anna haar leert kennen. Zo maakt Anna de reis naar de grote stad. Haar tante Wanda blijkt een drankzuchtige vrouw te zijn, die in haar functie van rechter weinig genade heeft voor tegenstanders van het communistische regime. Wanda vertelt dat Anna joods in en eigenlijk Ida heet. Ze neemt haar mee op een reis naar het platteland om te achterhalen wat er precies met de ouders en het zusje van Anna/Ida is gebeurd.

De zoektocht roept bij het meisje de nodige vragen op over haar identiteit en geloof, terwijl de vrijheid en de liefde lonken in de persoon van een leuke saxofonist die hun pad kruist. Maar ook voor Wanda is het een ontdekkingsreis. Ze ziet zich ongemakkelijk geconfronteerd met de keuzes die ze in het leven heeft gemaakt.

Regisseur Pawel Pawlikowski (1957) keert met deze film terug naar zijn geboorteland Polen, dat hij op 14-jarige leeftijd verliet. Hij kwam in Engeland terecht, waar hij filmmaker werd, o.a. van 'My summer of love' (2004). In 'Ida' schildert hij in prachtig gecomponeerde zwart-wit filmbeelden het Polen van 1962, een tijd van politieke repressie en verdringing van het Poolse antisemitisme – wat nog steeds een taboe-onderwerp is. Een klein meesterwerkje!

Modal Title

Any content could go in here.

×