“Cinema is truth at 24 frames a second”

Jean-Luc Godard was zondermeer het meest eigenzinnige exponent van de Franse Nouvelle Vague stroming die het filmlandschap tijdens de jaren zestig volledig op zijn kop zou zetten. Toen hij afgelopen september op 91-jarige leeftijd overleedt, verloor de wereld dan ook één van de meest invloedijke filmmakers aller tijden.

Zijn debuutfilm 'À Bout De Souffle' uit 1960 veegde de vloer aan met gevestigde conventies omtrent narratief en vorm en Godard zou dat zijn vier decennia durende carriere blijven doen met een speels gemak en innig politiek engagement. Met films als 'Pierrot Le Fou', 'Le Mépris' en 'Vivre Sa Vie' luidde de Fransman een tijdperk van cinematografische vrijheid in waarvan menig hedendaags filmmaker nog altijd de vruchten van plukt. Of het nu de klassiekers zijn van dat andere buitenbeetje, Quentin Tarantino, New Hollywood regisseurs als Martin Scorsese of Francis Ford Coppola, of de Hongkongse auteur Wong Kar-Wai, de invloed van Godard en de bevrijdende innovatie die hij voorstond, is onlosmakelijk verbonden met hun werk.

In ons filmtheater draaien we vanaf 1 november vier van Godard's klassiekers. 

 

À Bout de Souffle
Er was een vóór 'À Bout de Souffle' en er was een na 'À Bout de Souffle'. Jean-Luc Godard maakte in 1960 op stormachtige wijze zijn entree in de filmwereld met deze jazzy, losbandige en sexy hommage aan de Amerikaanse filmgenres waar hij veelvuldig over schreef als recensent voor iconisch filmblad Cahiers du cinéma. Met een toentertijd unieke cocktail van ongepolijste alles-kan mentaliteit en een surplus aan rauwe randjes, bij gestaan door jonge filmsterren in de dop Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg, lanceerde Godard met 'À Bout de Souffle' eigenhandig de Franse Nouvelle Vague beweging en zorgde ervoor dat cinema nooit meer hetzelfde zou zijn.

Te zien op 1 november en 6 november. Op zondag 6 november om 14.00 uur geeft filmdocent Rudi de Boer voorafgaand aan de film een lezing van 30 minuten over het werk en de invloed van Godard.

Speelfilm, zwart-wit, 1960, 90 min. Regisseur Jean-Luc Godard Met Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger


Le Mépris
Jean-Luc Godard's subversieve uitstapje naar commercieel filmmaken is een met sterren bezaaid Cinemascope-epos. In 'Le Mépris' speelt Michel Piccoli een scenarioschrijver die verscheurd wordt tussen de eisen van een trotse Europese regisseur (gespeeld door de legendarische regisseur Fritz Lang), een brutale en arrogante Amerikaanse producer (Jack Palance) en zijn gedesillusioneerde vrouw Camille (Brigitte Bardot), terwijl hij probeert het script voor een nieuwe filmversie van The Odyssey uit te dokteren.

Te zien op 8 en 13 november.

Speelfilm, Kleur, 1963, 103 min. Regisseur Jean-Luc Godard Met Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance


Bande à Part
Vier jaar na 'À Bout de Souffle' gaf Jean-Luc Godard met 'Bande à Part' een nog radicalere invulling aan de gangsterfilm. Twee rusteloze jonge mannen (Sami Frey en Claude Brasseur) schakelen het meisje waar ze beiden verliefd op zijn (Anna Karina) in om hen te helpen een overval te plegen - in haar eigen huis. Deze gedurfde en enorm vermakelijke Franse Nouvelle Vague-juweel is sentimenteel en tegelijkertijd onverschillig, bruisend romantisch en melancholisch, en bevat enkele van Godards meest memorabele scenes, waaronder de race door het Louvre en het dansen van de Maidson - door Quentin Tarantino naar gerefereerd in Pulp Fiction.

Te zien op 15 en 20 november.

Speelfilm, zwart-wit, 1964, 97 min. Regisseur Jean-Luc Godard Met Anna Karina, Claude Brasseur, Sami Frey

Alphaville, une Étrange Aventure de Lemmy Caution
Jean- Luc Godards intrigerende reis naar het mysterieuze Alphaville, een ambitieuze samensmelting van sciencefiction, pulproman personages en poëtisch surrealisme, blijft één van de minst conventionele films uit Godards ouevre. Eddie Constantine is met zijn groezelige gezicht perfect gecast als intergalactische held Lemmy Warning, op een missie om de uitvinder van de fascistische computer Alpha 60 te doden.

Te zien op 22 en 27 november.

Speelfilm, zwart-wit, 1965, 99 min. Regisseur Jean-Luc Godard Met Eddie Constantine, Anna Karina, Akim Tamiroff




Deel dit bericht:

sluiten ×

Modal Title

Any content could go in here.

×